دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی البرز

دانشکده پرستاری

emam
جهش تولید با مشارکت مردم
30 مهر 1404 سایت قدیم English
bg

 

شابکا کتابخانه دانشکده پرستاری : 200960019-IR

تاریخچه:

کتابخانه دانشکده پرستاری در سال 1392 هم زمان با جدا شدن رشته پرستاری از دانشکده پزشکی و افتتاح آن به طور رسمی شکل گرفت. در سال 1396 رشته مامایی از دانشکده پرستاری جدا شد و گروه فوریت های پزشکی به مجموعه آن اضافه گردید و در حال حاضر حدود 9500 نسخه کتاب فارسی و 435 عنوان کتاب لاتین در مجموعه کتابخانه وجود دارد. در حدود 590 دانشجو عضو کتابخانه می باشند که شامل گروه های پرستاری و فوریت های پزشکی در مقطع کارشناسی و در مقطع کارشناسی ارشد رشته های اورژانس و  سالمندی و ویژه می باشند. سیستم کتابخانه باز و رده بندی کتابهای  تخصصی و پرستاری بر اساس رده بندی کتابخانه ملی پزشکی آمریکا (nlm) و کتابهای غیر پزشکی بر اساس رده بندی کتابخانه کنگره آمریکا (lc) است. کتابخانه مجهز به نرم افزار کتابخانه ای آریان وابسته به شرکت پیام حنان  است که ورود اطلاعات  منابع به نرم افزار همچنان ادامه دارد. کتابخانه شامل واحد  مدیریت ،امانت و بخش مخزن می باشد.برای مطالعه دانشجویان از سالن مطالعه کتابخانه دانشکده پزشکی استفاده می کنند .

اهداف و شرح وظایف:

تقویت آموزش، پژوهش و فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشکده و حمایت از تلاشهای دانشگاه در جهت ارتقای سلامت، از طریق تهیه، توسعه و تسهیل دسترسی به منابع و اطلاعات علمی مورد نیاز جامعه دانشکده و مدیریت بهره برداری از منابع علمی است. با توجه به این رسالت اهداف کتابخانه شامل موارد:

  1.  پشتیبانی از برنامه های آموزشی و پژوهشی دانشکده
  2.  شناسایی نیازهای جامعه دانشکده و فراهم کردن امکانات ،تامین نیازها
  3. مجموعه سازی، سازماندهی و اشاعه اطلاعات در راستای اهداف و فعالیتهای دانشکده
  4. عضویت و خدمات بخش امانت و مرجع
  5.  همگام نمودن منابع و خدمات با تحولات جامعه و نیازهای متحول جامعه دانشکده
  6.  راهنمایی و آموزش کاربران در بازیابی و استفاده از منابع اطلاعاتی
  7.  فراهم ساختن امکان دسترسی سریع و راحت به منابع اطلاعاتی برای اعضا ی هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان دانشکده به منظور پشتیبانی از هدفهای آموزشی و پژوهشی کنونی و آینده دانشکده
  8. تهیه محتوا و روزآمد نگهداشتن پرتال کتابخانه دانشکده
  9.  تهیه وتامین تجهیزات مورد نیاز کتابخانه

چشم انداز:

  1. تهیه، سازماندهی و نگهداری منابع چاپی و الکترونیکی معتبر در حوزه علوم پزشکی
  2.   آموزش، تعلیم و تقویت مهارت های اطلاع یابی دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه
  3.   فراهم آوری دستیابی و به کار گیری انواع منابع اطلاعاتی بر اساس احترام به اولویت ها و انتظارات مراجعان وعادات حرفه ای آنها
  4.   تسهیل در دسترسی به اطلاعات از طریق مشارکت در اشتراک منابع
  5.   جلب رضایت مراجعه کننده از طریق انتقال منابع و پاسخگویی با کیفیت مناسب
  6.   ایجاد محیطی صمیمی و دوستانه در کتابخانه به منظور پاسخگویی به نیازهای آموزشی وپژوهشی کاربران دانشگاه
  7.   به کار گیری استانداردهای علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در اجرای کلیه امور کتابخانه
  8.   آموزش و ارتقاء سطح دانش کتابداران و اطلاع زسانان دانشگاه به طوری که به بهترین نحو پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی کاربران دانشگاه باشند.

جامعه استفاده کننده:

  1. کلیه اعضای هیات علمی گروه پرستاری و فوریت های پزشکی
  2. اعضای هیات علمی علوم پایه پزشکی
  3.  دانشجویان پرستاری و فوریت های پزشکی
  4.  پرستاران بیمارستان های شهر کرج به شرط عضویت در کتابخانه مرکزی    

اهداف کتابخانه:

  1. ارتقاء کمی وکیفی ارائه خدمات کتابداری و اطلاع   رسانی به مراجعین
  2. ارتقاء آموزش به کاربران
  3.  بهبود رضایت مراجعین
  4. ارتقاء و بهبود استاندارد ها
  5.  ارتقاء و توسعه نیروی انسانی متخصص و توانمند سازی پرسنل کتابخانه ها
  6. ارتقا و بهبود استاندارد فضای فیزیکی کتابخانه ها
  7.  ارتقا و بهبود استاندارد تجهیزات کتابخانه ها
  8. ارتقاء سیستم فناوری اطلاعات

 بخش سازماندهی منابع

سازماندهی منابع از جمله خدماتی است که در کتابخانه ها به صورت متمرکز صورت می گیرد.

در ابتدا تامین بودجه و تهیه لیست منابع مورد نیاز حائز اهمیت است.

بدیهی است پس از خرید کتابها، برای این که بتوان آنها را قابل جستجو و امانت برای کاربران نمود، نیاز به انجام فرآیندهایی است.  این فرایندها که شامل سازماندهی و آماده سازی می شود.

کلیه فعالیت های لازم برای قابل دسترس نمودن منابع از طریق سیستم جامع کتابخانه وظیفه اصلی این بخش می باشد که شامل ثبت و ورود اطلاعات فهرستونیسی و تهیه خروجی های هر کتاب و آماده سازی فنی و فایل کردن منابع است.

بخش امانت

بخش امانت کتابخانه دانشکده پرستاری آماده ارائه خدمات به کاربران می باشد. مخزن کتابخانه بصورت قفسه بازاست و مراجعه کننده می تواند به منابع دسترسی داشته باشد.

 نحوه چیدمان کتابها در قفسه ها بصورت موضوعی و دارای رده بندی lc  برای کتابهای غیر پزشکی و nlm  برای کتابهای پزشکی می باشد.

برای عضویت به آدرس https://library.abzums.ac.ir/Parastari مراجعه فرمایید.

راهنمای ثبت نام در سایت دانشکده پرستاری بخش کتابخانه می باشد. مدارک لازم  شامل فایل عکس اسکن شده برای دانشجویان و عکس و حکم کارگزینی برای کارکنان و اعضای هیات علمی است.

برای اعضای جدید به طور دایم نحوه استفاده از کتابخانه آموزش داده میشود.

خدمات سایت کتابخانه

منوی کتابخانه در سایت دانشکده پرستاری شامل بخش های مختلفی است.

فایل راهنمای ثبت نام برای آشنایی بیشتر در این قسمت وجود دارد. میتوانید دسترسی سریع به پورتال جهت ثبت نام داشته باشید.

لینک کتابخانه دیجیتال و سامانه منبع یاب و نوپاد برای کاربران گرامی در این بخش قرار داده شده است. 

قوانین و آیین نامه های انضباطی عضویت در این منو قابل مشاهده است.

از دیگر امکانات این بخش معرفی تازه های کتاب می باشد . کلیه عزیزان از این طریق با منابع جدید آشنا می شوند.

هر گونه تغییری در ساعت کار یا تعطیلی کتابخانه از طریق سایت به اطلاع عزیزان میرسد.

منابع اطلاعاتی الکترونیکی

منابع  علمی  الکترونیکی  معتبر  توسط  وزارت  متبوع  خریداری  و  در  اختیار  دانشگاههای  علوم  پزشکی  کشور  قرار  می  گیرد.

این منابع الکترونیکی  شامل موارد زیر می باشد:

  1. بانک  های  اطلاعاتی (database)
  2. نشریات  الکترونیکی (e-journals)
  3.  کتب الکترونیکی (e-book)
  4. منابع اطلاعات دارویی (drugs)
  5. پزشکی مبتنی بر شواهد (evidence base medicine)
  6. مولتی مدیا و تصاویر پزشکی

دسترسی به فهرست منابع الکترونیک از طریق پورتال کتابخانه با آدرس https://library.abzums.ac.ir/Parastari  امکان پذیر است.

دریافت فایل بروشور معرفی کتابخانه

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس:

تغییر نوع موس:

تغییر رنگ ها:

رنگ اصلی:

رنگ دوم:

رنگ سوم: